Hyacintenbroeiers op retailsafari

Aan het einde van het hyacintenseizoen is een groep van 4 hyacintenbroeiers op pad gegaan samen met Hobaho om een kijkje te nemen in de belevingswereld van de consument. De dag vormde onderdeel van het marketinggedeelte van de IDC business case innovatie in snijhyacint. Een groot aantal winkels is bezocht waaronder de Jumbo Foodmarket, Marqt, Deen en een aantal bloemisten en tuincentra.
 
Bij de meeste winkels was het duidelijk dat het seizoen van de voorjaarsproducten zoals hyacint en tulp afliep en er daarom soms wat twijfelachtig bijstonden. Het perkgoed neemt graag de plek over. Winkeliers gaven aan dat het weer de bepalende factor is en dat de stemming voor bepaalde producten ineens kan wisselen. Sommige retailers kunnen vanaf begin april gewoonweg geen hyacinten meer inkopen bij het hoofdkantoor.
 
Maar de retailtour was niet alleen bedoeld om naar het bloemen- en plantenschap te kijken maar juist om te zien wat de ontwikkelingen zijn bij andere productgroepen en winkels in het algemeen. De uitstraling ‘vers van de kweker’ kwam bij meerdere winkels terug, de boeren en tuinders staan centraal en de achtergrondverhalen worden verteld. Niet nieuw natuurlijk maar het lijkt nu wel een toevlucht te nemen. Ook de biologische producten krijgen steeds meer aandacht en worden laagdrempeliger. Diverse verpakkings- en display ideeën zijn ontstaan door gewoonweg te kijken naar wat er al is voor andere producten. Al met al genoeg ‘food for thought’. Alle deelnemers waren het eens dat ze het bezoeken van de retail jaarlijks willen laten terugkeren, ook in het midden van het snijhyacintenseizoen om zo voeling te houden met hoe de consument met het product in aanraking gebracht wordt en wat daar aan te verbeteren valt.